ozzysteam

Direktlänk till inlägg 19 april 2013

ozzy varnar när man inte mår bra

Av Bibbi - 19 april 2013 11:42

pratade igår med assistans instruktören. jag berättade hur det går i träningen. Berättade också att ozzy varnar/säger till när man inte mår bra. Detta är inget vi har tränat på utan något han har lärt sig själv.

 

För någon vecka sedan vacknade jag på morgonen över att ozzy satt bredvid sängen och pep väldigt tyst men intensivt. han brukar göra så för att få mig att vakna om han vaknar före mig och vill gå ut och rastas. jag har vaknat av just det ljudet sen vi fick hem honom så han har lärt sig att jag vaknar. denna dag var det inte riktigt som det skulle. Efter att han hade väkt mig så gick han och la sig i sin bädd. Inget han brukar göra efter att han brukar väcka mig. undrade först varför han då hade väckt mig. Jag kände i lungorna och halsen att jag nyligen hade snarkat väldigt kraftigt och haft andnings uppehåll (Det händer inte så jätte ofta längre). i vanliga fall händer det under natten och då är det sambon som väcker en. men nu var inte sambon hemma när detta hände så ozzy löste det själv genom att väcka mig     

 

Det är inte ända gången han säger till när något inte är bra med en. En dag när sambon kom hem så ville han ta det lugnt i soffan. han var riktigt trött för att han under dagen hade ätit för lite mat och jobbat hårt (snickare). När han satte sig ned för att ta det lugnt medan jag lagade mat så var ozzy inte rolig mot husse. Ozzy gnällde väldigt högt å satte upp framtassarna på sambon å skrapade med tassarna. när sambon försökte få ned honom så gjorde ozzy sig så tung det bara gick. om sambon fick ned honom så var ozzy uppe lika snabbt igen. han vägrade ge sig. sambon fick nog. han orkade inte sitta kvar i soffan. Han blodsocker hade sjunkit pga för lite mat under dagen (han har ej diabetes) , jag höll på med maten men jocke behövde få i sig något för att höja blodsockret. vi hittade några druvsocker som han fick ta. han blev succesivt piggare och började känna sig bättre. efter en stund satte han sig åter igen i soffan. Men nu lät ozzy sambon vara. ozzy la sig och kopplade av.

det är inte första gången ozzy säger till när blodsockret blir för lågt om man har slarvat med mat.

 

Det är inget man lärt ozzy utan han känner när det inte står rätt till med mig och sambon   

 

nu över till annat   

jag är med i en fototävling via Hundreda Art (Facebook) Det är den här bilden som är med i tävlingen:

 

 

 

Ni som har facebook får gärna  gå in på denna sida

https://www.facebook.com/Hundredaart

och rösta på denna bild genom att trycka på gilla knappen     

 

Ha det gött allesammans

 
 
Annika

Annika

19 april 2013 12:31

Underbara Ozzy! Freja & Gucci har också lite knepiga saker för sig när jag inte mår bra och det tar en stund innan man fattar men nu lyssnar jag på dem!

http://amchis.blogspot.se

 
Elin och Billy

Elin och Billy

19 april 2013 12:50

Åh vad duktig han är! Häftigt att de känner på sig sådant där!

http://aktivaussie.se

 
Ingen bild

Sissen

22 april 2013 20:44

Underbart att höra siss! Måste säg att det lugnar även mig ska jag säga. Skönt det. Så lyssna till er hund.. han känner sådant långt före er..;)
PUss å kram! Love you!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards