ozzysteam

Alla inlägg under september 2012

Av Bibbi - 14 september 2012 15:23

I går blev det lydnads träning på Kumla torg med Helena och hennes malle Kool. Vi 2 benta behövde få i oss lite käk så innan träningen så lunchade vi på en suchi resturang vid torget.

 

När vi började träningen la vi plats på en gång. annars brukar jag lägga plats när ozzy har tränat lite å lugnat ned sig lite. Men på tävling är platsliggningen bland de första momenten man gör. Det var lite svårare för Ozzy att bara gå fot ut på torget å sen läggas för platsliggning. Hans nosasde i marken 1 gång men då fick han en tillsägelse så då slutade han med det. han flyttade lite med rumpan så det ska bli mycket träning på att bara gå ut någonstanns å lägga plats.

 

De andra momenten gick riktigt bra. I linförheten (fotgåendet) så dröjde det längre tid innan han fick belöing...det är något jag har gjort fel å belönat för mycket hela tiden. inte så konstigt då att han inte klarar det på tävling. så skärpning på mig. vi tränade snabba ligg och sedan apportering.

 

Vi fick besök av Jeanette och hennes vännina när vi var på torget. Hennes vännina hade en löptik med sig. inget Ozzy brydde sig så mycket om. när han hälsade så var det som om han hälsade på vilken hund som helst. Efter det la jag platsliggning där löptiken hade stått. han luktade inte i marken eller något untan låg still   

 

Idag skulle Ozzy och jag träffat en annan aussie vid namn Krakel men det blev tyvärr intsällt. Vovvarna skulle ha fått lekt. Men det blir fler gånger  

Ozzy har knappt någon hund han kan leka med. De är antingen för små, en del medelstora hundar vill inte leka med honom utan vill bara vara, sen är en hans lekkompis som är i hans storlek sjuk   

Så det har inte blivit lek på länge för lilla Ozzy. Vill ju att han ska någon att leka med. Vi har ju ett problem att vi inte kan avbryta och kalla in ozzy när han leker med en annan hund. Han gör det ju för sällan att det blir så roligt att leka med andra hunden att slår dövörat till   

Jag och Helena har pratat om att vi skulle se om våra hundar kunde leka ihop. Passade på att fråga henne idag om hon kunde bli med till ett sandtag för att se om hundarna kunde leka tillsammans. hon kunde så det var kul   

Hundarna lekte så bra med varandra. Visst lite gruff var det ibland men de lyssnade bra på när någon sa till dom att sluta gruffa. De är ju 2 hanar i samma ålder ( ej kastrerade) så man vet ju att det kan bli lite gruff men det fick dom sluta med. Dom var så duktiga och hade så kul ihop. Jag fick träna på att kalla in ozzy när han var super nära å när han inte hade fokus på Kool. Bara att fortsätta så så att han lär sig att det är roligt att komma till matte och man sen får leka med Kool igen när jag säger till.

Här kommer lite bilder från leken. Bilderna är tagna med mobilen så de är inte så bra kvalite

 

                   

 

Sen blev det fika för oss 2 benta på ett café     riktigt gott   

 

Igår fick jag läkarintyget som ska skickas till SOS ( service hundsutbildningen ) . sen är det bara att vänta på att få göra ett L-test med Ozzy   

 

I morgon ska jag, sambon och Ozzy åka till en Aussie träff i Katrineholm. Det ska bli hur kul som helst att träffa lite fler aussiesar. Träffar/ ser mest aussiesar på utställning så det kan vara kul att träffa andra utanför utställnings ringen    

Jag ska se till att komma ihåg kamren.

 

Ha det så gött allesammans!

 

 

Av Bibbi - 5 september 2012 15:42

Massor har verkligen hänt sen sist. Här kommer lite kortfattat vad som har hänt. hhmm får se hur kort inlägg det blir  

 

Det har varit utställning:

ena gången var det i köping och då stallde Alexandra ut Ozzy. han fick excellent å blev 1:a i unghundsklassen.

 

 

Vi träffade också Ozzys halvbror Noa och hans ägare på utställningen   

 

 

Sen har Ida stallt ut Ozzy i Norrköping. Där fick han excellent och kom 2:a i sin klass

 

   

 

Det har ju också varit semester tider. Då när sambon var hemma i några veckor passade vi på att hälsa på släkt å vänner runt om i landet. Sambon började snickra på en vedbod. Sen har vi haft en grävmaskin på besök som drog upp en massa rötter på tomten. så att vi kan göra en altan till våren.grävmaskinen kommer tillbaka till hösten så att vi får bort den fula busken runt tomten   

 

Jag har också blivit Moster igen       

Lilla tjejen föddes den 2 Augusti. Hon heter Emilia   

 

 

Ozzy och jag har tävlat bruks spår. Det gick INTE bra. men vi kommer snart att tävla igen och då hoppas vi på mer poäng än denna gång.

Vi fick låga poäng i spåret för att jag klantade till det i starten. Sen när han väl startade spåra så gick det jätte bra och alla 3 pinnar fick vi in   

Jag måste träna mer på starter.

 

Sen under lydnaden så tyckte pojken att han kunde göra lite som han ville    Han reste sig under platsliggningen....där vart jag paff för det är det moment han är bäst på. Gissa om jag vart snopen. Jag bröt momentet när jag märkte att han var på väg att resa sig och gå till en hund. så nada päng på platsliggning

 

Budföringen då som han tycker är så kul: den blev det också nada poäng på. varför då? jo han sprang till tävlingsledaren som han skulle. men väl där la han sig ned och luktade på fläckar. sedan när tävlingsledaren ska skicka tillbaka ozzy så vägrade han att springa därifrån. så jag fick kalla in honom.

 

han fortsatte att göra lite som han ville under de andra momenten. så många nollor blev det. Men vi ger oss inte ändå...någon gång ska vi klara det    Nu har man ju känt efter hur det är att tävla bruks å tävla med Ozzy.   

 

Jag har sökt in till service- och signalhunds förbundet. De papper som saknas är mitt nya läkarintyg. Det förnyas ju inte så ofta så det var för gammalt. det är inte det lättaste att få tid hos neurolog doktor. Men nu har jag fått tid så nästa vecka kan det skickas in till SOS. de har sagt att så fort läkarintyget kommer in så blir vi uppsatta på kö till ett L-test med Ozzy. Det testet måste göras för att se om han lämpar sig som en service hund. Jag längtar tills det pappret dimper ned i brevlådan   

 

Ha det gött allesammans!

Ovido - Quiz & Flashcards