ozzysteam

Direktlänk till inlägg 3 maj 2013

hitta balansen

Av Bibbi - 3 maj 2013 21:04

vi har tyckt ett tag att ozzy är så slö och inte aktiv när vi vill ha han aktiv. Tänkte då om det var fästing halsbandet som gjorde han lite slö. Han har ingen art när han ska göra saker med mig. allt sker så slött eller så skiter han i att lyssna och strosar lugnt iväg.

jag diskuterade det med en vän och det var ju antingen halsbandet som gör han slö eller om ozzy helt enkelt örknippar mig med bara passivitet.

Det har ju blivit så OTROLIGT mycket passivitets träning under flera månader för att han måste kunna ta det lugnt när jag inte gör något eller inte behöver hans hjälp.

 

Han var väldigt lugn hos vännen. hon märkte att han också var otroligt lugn. Han brukar ju annars försöka komma in först när man öppnar hennes ytterdörr osv men nu var han lugn å sansad.

Vi tänkte att vi sitter inne och snackar en stund och låter hundarna ta det lite lugnt innan vi går ut och tränar rallylydnad.

 

 

 

jag ville att hon skulle kolla hur han var när vi tränade rally. om han seg eller mer alert. ser ju bara hans huvud när jag går så hon fick kolla hela hans kropp. Han var då alert och hängde med glatt på allt jag gjorde. Skönt tänkte jag.

Men sen skulle vi testa en annan sak. det var att han skulle hämta en leksak. första gången var han snabb ut men väldigt seg in till mig. sen när jag skulle leka med honom med leksaken så var han inte pepp alls och ville hellre gå å lukta på kissfläckar (vännens tik hade nyss löpt klart). han ville inte alls engagera sig i mig. då gjorde vi så att vännen skulle se om han är allmänt seg eller om det är något med mig som gör att han inte vill leka mm.

UJUJUJ vilken energi knippe han blev när hon började leka med honom. han kampade rejjält med henne och leksaken. när hon slängde iväg den så var det fullt ös ut och fullt ös in till henne. Sen var det dags för min tur att göra likadant.....åh hur blir han då.....jo slö å lunkar i sin egen lilla värld.

Då kom vi fram till att han måste förknippa mig med passivitet å ha tråkigt.


Vi gjorde några övningar där hon fick hålla i honom å jag traskade bort från honom samtidigt som jag lekte med en leksak. Hon peppade honom när hon höll honom å han var väldigt taggad på mig och ville till mig. När hon släppte honom kom han som en kanonkul och hade hur mycket dragkamp som helst med leksaken. vi gjorde så några gånger och han var rejält taggad. Då var slöheten helt borta   

så halsbandet är det inte utan det är jag som måste ändra min taktik i träningen   

 

Det har ju som sagt var blivit mycket passivitets träning över allt där vi varit under några månader. när jag stannat å står stil ska han tex vara lugn och passiv. han får då klapp eller någon godis av mig för att han gör det. Så det har inte blivit så mycket bus och stim med honom för att han skulle lära sig att koppla av.

Jag måste hitta balansen mellan passivitet och aktivitet. För han ska kunna vara passiv men sen när han ska utföra saker så ska han vara aktiv. och inte slöa så mycket som han har gjort en tid. Han bara lunkar. ropar jag på honom så lunkar han bara. ska han hämta en sak jag tappat så lunkar han bara...eller skiter i att ta upp den å gör annat.
Jag kommer fortsätta med passivitets träningen för det måste jag men jag måste börja leka mer med honom när det är ok att inte vara passiv.

så otroligt svårt att hitta balansen då han har så lätt för att gå upp i varv. en service hund måste ha en på/av knapp. nu är det mest av :(

 

när vi kom hem efter denna träning var han väldigt upp i varv...då blir det bakslag i passiviteten. ör att man drog igång honom i träningen. Han vandrade å vandrade å ville hitta på något. då får han ingen uppmärksamhet av oss för att det är när vi vill ha han aktiv som han ska va aktiv mm.

det slutade med att jag fick koppla honom och ha han vid min sida en stund när jag satt vid datorn. sen när han somnat så kopplade jag loss honom från kopplet.

Balans, balans å åter balans.

jag måste hitta balansen i träningen mellan passivitet och aktivitet

 

 

 

Nu är det dags att sova. I morgon ska jag stå på loppis hela dagen. syrran Caroline hänger med och hjälper till   

 

Ha det gött allesammans!

 

 
 
Erica

Erica

4 maj 2013 00:55

Vi jobbar med detsamma just nu och det är inte lätt! Kanske finns det tips från retrievervärlden att hämta, mitt mål med jakten är att dom ska kunna gå fot långa sträckor utan hjälper, vara lugn och tyst, kunna vänta på sin tur medans andra jobbar men samtidigt hålla ögonen på omgivningen och kunna slå om till full aktivitet när det behövs?
Vi tar hjälp av rallyn och freestyle, det händer så mycket hela tiden att dom vill ha fokus på mig för att inte missa något vilket sätter dom i ganska bra energinivå, med kamp blir det ofta lite mycket och dom trippar på tårna.

Kom gärna med fler tips!

Tycker om att läsa här inne, ni verkar så duktiga!

http://www.senapshund.se

 
Ingen bild

Sissen

16 maj 2013 21:37

Tror säkert du kommer hitta balansen! Fixar du.. men lite ballt ändå vad hundar lär sig snabbt ändå..;) Hihi.. Så det kommer du att fixa siss! Just know it!! Kram kram!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards