ozzysteam

Direktlänk till inlägg 23 maj 2013

valpbilder mm

Av Bibbi - 23 maj 2013 17:35

Jag har varit och hälsa på lilla Rock och hans syskon   

man blir så otroligt glad över att träffa de små söta..speciellt lilla rock. Det är ca 2 veckor kvar tills han kommer hem till oss   

här  kommer  lite bilder från den dagen   

 

                                        

 

när de andra somnade så var det 2 som inte var trötta. det var våran kille Rock och brorsan Explode

   

Men de 2 busarna somnade också tillslut  

 

Längtar så mycket efter lilla   

 

 

 

Igår var det dags för assistans träning inne i Örebro vid Wadköping plus stadsparken.

Till en början var ozzy väldigt speedad. han blev helt till sig när jag parkerade bilen och skulle ta ut honom och så såg han sambon. Då blev han så otroligt uppspelt.

Vi började träffen med att sitta ned vid ett utefik och gick igenom hur det har gått i träningen. sen gick vi igenom vart vi hålls tidsmässigt i utbildningen och där ligger vi bra till   

Sen tränade vi koppelträning till parken. Där såg instruktören förbättring. han kunde gå vid sidan och hade slutat med den kedjan han gjorde förrut. kedjan  han gjorde förrut var: gick vid sidan (olika långt) så fort han fick belöning så knatade han förbi mig, kom längst ut i kopplet och gick sedan in vid sidan med hjälp av mitt kropps språk. så höll det på. Men nu har vi jobbat bort den kedjan. Vi har gjort så här:

  • haft han vid sidan när man gick. stannade upp och belönade.försökte han gå iväg så stoppade man honom med kopplet så han inte hade chans att knata iväg.
  • väntade en liten stund, varierade på ögonkontakt, lite lugnare beteende innan jag släppte efter på kopplet. stod han stilla så gick jag igen.
  • Om han tänkte gå förbi mig så stoppade jag honom med kopplet och han kom ingen stanns. vi gick bara framåt om han höll sig vid min sida.

Så  har  vi hållt på och det har gett resultat   fungerade mycket bättre med att gå fint i kopplet denna gång vi tränade    

 

Sen tränade vi på inkallning (kom..vardagens inkallning). han ska på kommandot kom, komma och sätta sig vid mig. vart han sätter sig spelar ingen roll. sen ska han invänta nästa kommando eller frisignal.

Vi frågade en familj som satt vid en bänk med deras svarta hund om vi fick träna sitt/stannakvar,  ligg/stanna kvar och inkallning framför dom. Lika bra att fråga då de hade hund. Det gick bra för dom. Ozzy klarade momenten kanon   

Efter att vi hade gjort det så gick jag till instruktören och där skulle jag då ha ozzy lös. Om han gick iväg sa jag -ozzy, kvar här. då gick han tillbaka till mig och stod där, sen kunde han sätta sig eller lägga sig ned. det betyder att han ska hålla sig nära mig, kopplad eller lös.

 

jag fick sedan jag ta in han till min vänstra sida då det framför oss skulle passera en person på sin elrulle och bakom oss kom familjen med den svarta hunden. man blev lite snopen. jag såg inte vart de med svarta hunden gick för att de var bakom mig. helt plötsligt har vi den svarta hunden luktandes i ozzys rumpa. ozzy reser på sig och ser snopen ut och tänkte gå till hunden. instruktören och jocke stallde sig i vägen och ozzy bröt det han tänkte göra. Han tycker ju lite si å så om svarta hundar. men han var inte arg på denna hund. skönt det MEN varför släpper de fram sin hund till min hund????instruktören och sambon han inte att hejda dom för att de först gick en båge runt oss sen helt plötsligt släppte de på hundens koppel å lät den gå fram   Sådant gör mig så förbannad på en del hundägare   

 

Efter detta gick vi vidare med att träna inkallning med störning. han är ju svår att kalla in om någon annan leker med honom. Så vi tränade så här:

  • Instruktören hade hans bästa leksak. jag stod en bit bort. han fick frisignal att springa till instruktören, när han var på gång kallade jag in honom. när han kom till mig så fick han ibland godis å ibland frisignal att ta leksaken som instruktören slängde iväg. Varför ger jag honom frisignal att springa till instruktören för att sedan bryta honom med en inkallning. jo det är för att han inte får leka med andra personer när han har tjänstetäcket på sig. sen kan det vara så att han får springa till något men att något sker på vägen dit att jag måste bryta honom och kalla in honom.
  • Sen tränade vi på att han fick sitta och stanna kvar, jag gick förbi instruktören som hade en leksak, sen kallade jag in ozzy.han skulle då inte stanna vid instruktören utan fortsätta direkt till mig och det gjorde han.

Sen tränade vi på saker som ozzy tycker är svårt. det är att om han är vid mig och någon person är på väg mot oss så vill han gärna hälsa. Insturktören gick mot oss och satte sig på marken en liten bit i från oss. Men ozzy var kvar där han var   

jag är så otroligt glad att det idag gick så otroligt bra   

 

Men vi har en del att träna på som inte är lika bra. det är att han behöver mer stadga i sitt,ligg å stå. ex säger jag till honom att lägga sig och jag gör en dold platsliggning (jag gick på dass i wadköping och han låg en bit bort. då ligger han kvar. men då står jag upp när jag säger det kommandot och går i från. sitter han nära mig när jag sitter ned så säger jag stanna kvar, sen reser jag på mig och då reser han sig också upp. såvi måste träna på att jag ska kunna resa på mig och han ska ha kvar den possition han har om jag säger det.

 

Jag får ju inte glöma bort att uppdatera om uppletande kursen. Där är det lite struligt. ozzy springer ut i korridoren och letar. men sen ställer han sig vid leksaken och väntar på att jag ska ge han frisignal att ta leksaken. säger jag inget så springer han vidare och letar om det finns något annat han ska plocka upp.

Vi har fått i läxa att träna på detta hemma:

  • jag har honom sittande, går ut och lägger leksaken på tomten, går tillbaka till honom.tar i halsbandet och släpper iväg honom.
  • sen väntar jag tills han greppar saken och vänder sig mot mig, då säger jag bra. sen väntar jag på att han kommerin med den till mig. då leker jagmycket med honom med den saken.

Men på kursen efter denna träning så väntar han iaf på signal från mig att få ta saken. så nu ska vi träna på detta ute i skogen. I assistans träningen plockar han upp allt vi pekar på och ber honom hämta men i uppletande träningen så är det inge bra då han väntar på kommando att ta saken..eller få bekräftelse på att det är just den saken han ska komma med. det är bara att fortsätta träna   Det är väldigt givande kurs. det är så olika hundar och de har kommit så olika långt i träningen. Sen har vi bra och trevliga instruktörer. jag är glad att jag gick denna kurs   

tyvärr är det bara 2 gånger kvar   

 

Nä nu har jag skrivit hur mycket som helst.jag har säkert glömt hälften av det jag tänkte skriva men då får jag väl skriva det en annan gång

 

Ha det gott allesammans!

 

 

 
 
Elin och Billy

Elin och Billy

23 maj 2013 21:23

Åh gud så söta de är, man bara smälter när man ser bilderna! Ska han heta Rock? =) Häftigt namn!

http://aktivaussie.se

Bibbi

23 maj 2013 22:09

Ja han kommer heta Rock :D

 
Ingen bild

siss

24 maj 2013 11:09

Härligt att det går så bra! Kul!
Ja snart får ni hem den lille. Det är ej så långt kvar:-D;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards