ozzysteam

Alla inlägg under januari 2012

Av Bibbi - 18 januari 2012 16:08

Nu har det tränats flera dagar på raken. I måndags var det lydnads träning med träningsgruppen Kumla bk. Det gick riktigt bra. Han är taggad på att träna. Det som jag behöver träna en del på är att när jag inte tränar honom så kan han få fr sig att vilja dra till en människa och det tycker jag inte om för jag får så ont i armarna. Vi tränade mycket på ögonkontakt. om jag stoppar handen i fick för att ta fram belöning så blir han så koncentrerad på handen. ex. han får sitt å stanna kvar kommando jag tar något steg bort vet han att jag har godis i en viss hand så följer han min hand när jag går. det gör att han siter kvar på rumpan MEN rör på frambenen. Så jag gjorde så att jag hade godis i bäda händerna. när han tittar på en hand å tar ögonkontakt så får han belning från andra handen. stoppar jag handen i fickan å han tittar på den handen men sedan tar ögonkontakt så får han belöning från andra handen. så jag gav alltid från andra handen. det gjorde att han höll ögonkontakten längre å brydde sig inte om jag rörde någon hand. Bara att fortsätta göra så med den matglada token ;)


Ozzy tränar platsliggning


        


I tisdags åkte jag å Jeanette iväg till brukshundsklubben för att träna lite. Då blev det lite svårare i träningen för att Ozzy tycker att det är så otroligt roligt att se vad jeanette å fernando sysslar med. Men det gick ändå väldigt bra. Vi tränade på att störa varandra men att hundarna ändå skulle koncentrera sig på sin matte. Det var lite svårt i början för ozzy men polleten trillade sedan ned  



Ozzy tränar ligg med störning












 







    


Fernando och Ozzy tränar platsliggning


 





Ozzy vill gärna vara med men tydligen går det inte att komma så mycket längre när man är fastkopplad  

 





Snälla Jeanette...ge mig godiset nu! 



















I blev det också träning men då ute i skogen. Det fick bli upplet. Det var länge sedan jag gjorde en ruta så han var lite förvirrad. Fick få gå ut i rutan å leka med en leksak å sen gå tillbaka till honom å släppa honom. Han fann då leksaken. Andra leksaken fick jag också hjälpa honom.  Nästa gång ska jag träna på att bara gå rätt ut å lägga en leksak å inte göra någon ruta. Så att han lär sig mer hur det går till.   Något som också måste tränas på är att han ska strunta i att springa ut ur rutan å efter andras hundlukter. De andra fick spåra först med sina hundar innan han fick träna upplet. för jag vet att han lätt vill springa deras spår   Tips på hur jag tränar honom på att inte kuta iväg efter deras spår.
















Något jag måste träna på är att vissa perioder "tjuvvallar" han. Det gjorde han idag   Inge roligt alls när han gör det. När man inte tränar så blir han otroligt fokuserad på de andra som är ex i skogen. han släpper dom inte med blicken å han blänger som en galning. Då existrerar jag inte alls. men skulle jag ha godis å träna moment med honom så lyssnar han men står jag bara rätt upp å ned så börjar han fokuserar sig på de andra igen. Något som jag verkligen måste träna på att han inte får göra. för han kan helt plötsligt få för sig att springa till de andra    Visst han är vallhund men jag tycker ändå inte om att han gör det å det kan bli farligt om jag inte är berädd å han tar sats å försöker springa till de andra. självklart måste han ju få se vad det är i skogen men att super duper stirra konsant å följa dom med blicken hela tiden vill jag inte. träning träning på det.


Det blev platsliggning för grabbarna bus i skogen








 



Det är det som har hänt de senaste dagarna. I moron blir det ridhusträning i Askersund

Av Bibbi - 16 januari 2012 16:27

Jag ska försöka blogga lite mer  


Jag kan ju erkänna att jag har varit rätt dålig på att blogga i andra bloggen men ajg sak försöka bli bättre med denna blogg  


Jag kan ju börja med att berätta vad jag har gjort i år då jag inte uppdaterat något om det nya året.


Jag å sambon åkte ned till min syrra i skåne. Hon blev 30 bast. vi överraskade henne med att dyka upp. vi kom ned på vid ca 23.30 kvällen innan hon fyllde. tanken var att hon skulle sova å sen märka att vi var där på morgonen. Men ozzy blev så glad när han kom dit så han väckte syrran. Hon hade inte märkt oss om inte han hade krafsat så mycket med sina tassa i golvet hhihi. Syrran blev så otroligt rörd att vi kom ned så hon började grina. det tar ju ändå 5 h att åka till henne å hon hade inte räknat med att vi skulle komma. det är så roligt att överraska folk  


Ozzy posar i gästrummet hos syrran Maja

 


                                                                       Eric leker med ozzy

                  


Jag har äntligen kunnat komma ut på klubbar å träna med ozzy då han nu är av med mjällkvalstret :) Man har saknat att vara ute å träna bland människor å hundar. Sen går jag en tävlingspsykologi kurs inne på Örebro brukshundsklubb. Det är jätte roligt    Jag har bestämt att Ozzy  jag ska ut å tävla lydnads klass 1 till våren så vi måste nu träna träna å åter träna. Sen i februari ska jag gå en kurs men då inte inom hunderiet utan hur man gör hemsidor  

Ozzy kommer ju också ställas ut i år. Vill ragga cert. får se hur det går   Jag kommer ha 3 personer som kommer ställa Ozzy. Häromkring kommer det bli mina vänner Alexandra och Ida sen neråt skåne håller kommer min syster att ställa ut Ozzy. Det är första gången som Alexandra kommer ställa ut Ozy så utställnings träningen har börjat   här är lite bilder från träningen:

      

lite bus mellan träningen måste man ju ha       


Ozzy och jag var och tränade i torsdags i ett ridhus I askersund. Det var 2:dra gången som han hade varit i ett ridhus. det gick jätte bra. Det var rätt många där som tränade. Riktigt roligt. Det gick riktigt bra för Ozzy. Lite väl speedad i pauserna. Så passivitets träning är något att fortsätta träna på. Här kommer några bilder på några personer och hundar från den kvällen.

                 


Det var lite uppdatering för denna gång!



























Av Bibbi - 13 januari 2012 14:48

jag kommer fixa till bloggen inom kort

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards