ozzysteam

Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Träning

Av Bibbi - 18 januari 2012 16:08

Nu har det tränats flera dagar på raken. I måndags var det lydnads träning med träningsgruppen Kumla bk. Det gick riktigt bra. Han är taggad på att träna. Det som jag behöver träna en del på är att när jag inte tränar honom så kan han få fr sig att vilja dra till en människa och det tycker jag inte om för jag får så ont i armarna. Vi tränade mycket på ögonkontakt. om jag stoppar handen i fick för att ta fram belöning så blir han så koncentrerad på handen. ex. han får sitt å stanna kvar kommando jag tar något steg bort vet han att jag har godis i en viss hand så följer han min hand när jag går. det gör att han siter kvar på rumpan MEN rör på frambenen. Så jag gjorde så att jag hade godis i bäda händerna. när han tittar på en hand å tar ögonkontakt så får han belning från andra handen. stoppar jag handen i fickan å han tittar på den handen men sedan tar ögonkontakt så får han belöning från andra handen. så jag gav alltid från andra handen. det gjorde att han höll ögonkontakten längre å brydde sig inte om jag rörde någon hand. Bara att fortsätta göra så med den matglada token ;)


Ozzy tränar platsliggning


        


I tisdags åkte jag å Jeanette iväg till brukshundsklubben för att träna lite. Då blev det lite svårare i träningen för att Ozzy tycker att det är så otroligt roligt att se vad jeanette å fernando sysslar med. Men det gick ändå väldigt bra. Vi tränade på att störa varandra men att hundarna ändå skulle koncentrera sig på sin matte. Det var lite svårt i början för ozzy men polleten trillade sedan ned  



Ozzy tränar ligg med störning












 







    


Fernando och Ozzy tränar platsliggning


 





Ozzy vill gärna vara med men tydligen går det inte att komma så mycket längre när man är fastkopplad  

 





Snälla Jeanette...ge mig godiset nu! 



















I blev det också träning men då ute i skogen. Det fick bli upplet. Det var länge sedan jag gjorde en ruta så han var lite förvirrad. Fick få gå ut i rutan å leka med en leksak å sen gå tillbaka till honom å släppa honom. Han fann då leksaken. Andra leksaken fick jag också hjälpa honom.  Nästa gång ska jag träna på att bara gå rätt ut å lägga en leksak å inte göra någon ruta. Så att han lär sig mer hur det går till.   Något som också måste tränas på är att han ska strunta i att springa ut ur rutan å efter andras hundlukter. De andra fick spåra först med sina hundar innan han fick träna upplet. för jag vet att han lätt vill springa deras spår   Tips på hur jag tränar honom på att inte kuta iväg efter deras spår.
















Något jag måste träna på är att vissa perioder "tjuvvallar" han. Det gjorde han idag   Inge roligt alls när han gör det. När man inte tränar så blir han otroligt fokuserad på de andra som är ex i skogen. han släpper dom inte med blicken å han blänger som en galning. Då existrerar jag inte alls. men skulle jag ha godis å träna moment med honom så lyssnar han men står jag bara rätt upp å ned så börjar han fokuserar sig på de andra igen. Något som jag verkligen måste träna på att han inte får göra. för han kan helt plötsligt få för sig att springa till de andra    Visst han är vallhund men jag tycker ändå inte om att han gör det å det kan bli farligt om jag inte är berädd å han tar sats å försöker springa till de andra. självklart måste han ju få se vad det är i skogen men att super duper stirra konsant å följa dom med blicken hela tiden vill jag inte. träning träning på det.


Det blev platsliggning för grabbarna bus i skogen








 



Det är det som har hänt de senaste dagarna. I moron blir det ridhusträning i Askersund

 
 
sadisten

sadisten

19 januari 2012 20:37

Ja nog har du haft fullt upp allt. Ta inte ut dig för mycket bara siss. En sak i sänder. Kul att läsa om dina bravader med "råttan" :-P
Miss you!! Puss

http://www.nogg.se/mairone

 
Sadisten

Sadisten

24 januari 2012 15:28

Hehe.. inte lätt inte.. men du gör ett bra jobb siss!!
Härliga bilder!!
Mången kram!!
Miss you!!

http://www.nogg.se/mairone

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards