ozzysteam

Direktlänk till inlägg 27 maj 2013

Godkänt MT :D

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb.

Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.

 

Det kändes så OTROLIGT bra men i slutet var man ändå orolig över om man hade klarat det eller ej. Men de andra som tittade på sa att det bli absolut över 400 poäng. Det var nervös innan man fick reda på av domaren vad poängen blev.

Ozzy blev godkänd med 422 poäng :)

Del 1: 101 poäng

Del:2 321 poäng


Gissa om jag är överlycklig   

Vi har en snygg och stabil hund   

det var så roligt att höra av testledaren när vi gick från station till station att hon tyckte han var en väldigt trevlig och bra hund   

man blir så stolt över killen   

 

 

 

Här kommer domarens kommentar om ozzys MT:

  •  han är socialt säker i alla lägen (hälsar på publiken, hälsar fint på testledaren och följer villigt med testledaren, kan hanteras utan problem, inga problem med att hälsa på personen som kommer in i gruppen från avstånd, tar direkt kontakt med den "sociala personen i skogen)
  • han har inga problem att ha dragkamp med testledaren, på nära håll och på avstånd. han tycker om att leka. han greppar kampstocken men inte med fullbett utan tar omtag och har ibland kampstocken längst fram i munnen. han håller ganska bra.
  • han är nyfiken när det finns anledning till att vara nyfiken och utforska saker
  • han tycker om att kampa men att leka själv med kampstocken när han får den. han ville då springa runt själv fast testledaren försökte bjuda in honom till lek. när jag ropade in honom så kom han  på den gång med leksaken
  • han var inte med på noterna i förföljandet.  ( det var för att jag klantade till det vid båda jaktmomenten. han ville sticka iväg när "bytet" for iväg. då hamnade han lite framför mig och jag tappade balansen och fick byta fotfäste. då trampar jag lite på ozzy. han vänder sig upp mot mig. då säger testledaren släpp. jag släpper och ozzy springer iväg men vet inte riktigt vad det är han ska göra. så det blev lite tokigt där. därför förlorade vi poäng där , men vi fick poäng för att han ändå jobbade därute nära bytet i 60 seunder)
  • hans handlings förmåga att agera när det är något tyckte dom var som en brukshund ska vara...de ville se lite mer lekinviter på den sociala gubben. han är med på noterna
  • lite tapp på koncentrationen titt som tätt
  • avreagerar snabbt.
  • han har inga negativa minnesbilder av jobbiga situationer där han blivit skrämd eller rädd.
  • lite räddsla finns det...han tyckte en ful arg gubbe och släden var lite otäcka
  • han ligger på idialliskt på agrisiviteten
  • han är inte rädd för skott men släpper och tar nytt tag

Här kommer resultatet:

  • Samarbete Förare: 3 (Leker själv, kommer tillbaka efter upprepande uppmaningar från föraren)
  • Samarbete testledare: 2 (Leker själv, kommer inte tillbaka)
  • Gripa: ta tag 5 m: 3 ( Griper direkt men ej med hela munnen)
  • Gripa: ta tag 40 m: 3 ( griper direkt men ej med hela munnen)
  • Gripa:håll i 5 m:3 (Byter tag upprepande gånger)
  • Gripa: håll i 40 m: 4 (Byter tag vid något tillfälle)
  • gripa: slita/dra 5 m: 4 ( drar emot under huvuddelen av momentet)
  • Gripa: slita/dra 40 m: 4 ( drar emot under huvuddelen av momentet)
  • Förföljande: 2 (Startar men avbryter)
  • förföljande gripande: 1 (Nochalerar föremålet)
  • Uthållighet: 4 ( jobbar i 60 sek)
  • Social självsäker: 5 ( Är socialt säker i alla situationer)
  • Social nyfikenhet: 5 ( Normalt nyfiken när anledning finns)
  • socialt samspel:1 ( svarar ej på lekinviter)....här har vi tränat mycket på att ozzy ska ignorera andra människor som vill försöka leka med honom..pga assistansträningen.
  • handlingsförmåga: 4 (Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer)
  • Anpassningsförmåga: 5 ( Anpassar intensiteten i testsituationerna)
  • Koncentration: 3 ( I huvudsak koncentrerad men med avbrott i flera situationer)
  • Avreaktion: 4 ( Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer)
  • Minnesbilder: 4 (Visar flera minnesbilder utan undvikande beteende)
  • rädsla: 3 ( viss rädsla.undanmanöver-avståndsreglerar
  • Aggressivitet: 5 (Visar måttlig aggression)
  • Nyfikenhet: 3 ( Går fram med hjälp)
  • Skott: 4 ( Kontroll vid flera skott)
  • Imponer-/hotbeteenden: 5 ( inga imponerbeteenden)

jag är riktigt nöjd över hans MT. I juni ska jag boka in exteriörbeskrivingen.

hoppas att han då får titeln KORAD   

 

 

 

Mer bilder kommer om någon dag

 

ha det gott allesammans!

 

 

 

 

 
 
Elin och Billy

Elin och Billy

27 maj 2013 13:54

Åh vad roligt att läsa! GRATTIS igen!! Fina, duktiga Ozzy!

http://aktivaussie.se

 
carita

carita

27 maj 2013 14:33

Så jäkla BRA!!!! GRATTIS!!!!

http://www.caritashundar.se

 
Erica

Erica

28 maj 2013 22:03

Grattis, så roligt!!

http://www.senapshund.se

 
Ingen bild

bibbi

29 maj 2013 12:23

tack allihopa :) jag är jätte glad :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 24 maj 2013 11:47

ja jag visste att jag glömde skriva något i tidigare blogginlägget. så här kommer det jag glömde skriva om sist.   2 utav Rocks syskon är till salu. det är         Mamman är: KORAD LPI LPII SEUCH Leading Angel's Famous Thornapple...

Ovido - Quiz & Flashcards