ozzysteam

Alla inlägg den 26 november 2012

Av Bibbi - 26 november 2012 15:49

Vi blev godkända på inprovningen     

Det betyder att vi får börja serviceuhnds utbildningen i januari 2013  

 

Ozzy har varit så otroligt duktig under helgen. När vi hade teori var alla hunar med i salen. De var kopplade vid deras ägare. Jag trodde ju att ozzy skulle skälla,pipa och stressa runt  i kopplet MEN det gjorde han inte    Ibland blev han intressera av vad ahndra hundar gjorde men han tittade å bara. han har legat ned och tagit et lugnt. Men han är alltid med med blicket och kollar när någon flyttade på sig mm. men han var tyst   

 

Vi hade teori om lugnande signaler, stress, klicker introduktion mm. Det var mycket jag hört förrut men det är bra att fräscha upp minnet igen.

 

Sen var det träning ute under hela helgen.

här kommer resultatet   

(det är betyg IG,G och MVG)

 

* Passage av hundar= MVG ( God kontakt under hela passagen)

 

* Sitt/Ligg kvar i kopplets längd= MVG (Hunden är tyst,stilla och uppmärksam men ändå lugn)

 

*  Människa går förbi = G ( Hunden visar intresse men hejdar sig genom förarens agerande)

 

* Människa stannar och pratar med hundägaren = G ( hunden visar intresse men hejdar sig genom förarens agerande)

 

* Inkallning från ex sittande =G (kommer hela vägen fram och svarar på förarens agerande) de la ut föremål på gräsmattan och det hade ozzy  koll på. jag skulle passera föremålen innan jag kallade in ozzy. När jag kallade in kom han i rasande fart men tvärnita vid ett föremål och sprang sedan mot mig med föremålet. det gjorde att det blev ett G. 

 

* Inkallning från det att hunden är ouppmärksam = MVG ( Kommer direkt fram utan avbrott och tar kontakt med föraren)

 

* Avkoppling 15-25 min: G ( Kopplar av inom 5-10 min)

 

Helhets intryck: trevlig, följsam hund. harmoniskt ekipage

 

Så grymt stolt över Killen   

hihi det där med människor är ju svårt  tycker ozzy (han blir ju så glad)så att få G på dom momenten hade jag redan listat ut innan hihi

vi var med andra hundar och människor hela tiden förrutom  när vi var på rummet och  vilade. Instruktörerna kollade på hur ägare och hund var under hela helgen.

 

 

Idag orkade jag inte göra så mycket så jag och en  vän åkte till ett grus tag och släppte hundarna. Det var fullt ös en stund för sedan blev Ozzy rätt trött hihihi.

 

 

 

När det regnar, är sandigt och man busar med en anna hund så blir man skitig. så det blev duschen för killen när vi kom hem

 

 

så här trött men nöjd är killen   

 

 

Ha det gött allesammans!

 

Ovido - Quiz & Flashcards