ozzysteam

Direktlänk till inlägg 1 december 2012

sömnkurs plus annat

Av Bibbi - 1 december 2012 18:49

Nu har jag gått 2 gånger på sömnkursen som är via sjukgymnasten i kumla.

vi läser denna bok

 

 

 

första kurs tillfället gick vi igenom detta:

  • dygnsrytm= Vi har en inre biologisk klocka i kroppen som är "programmerad" att vara vaken och aktiva på dagen, och sova eller vila på natten.
  • Sömncykler: Vi sover inte samma typ av sömn hela natten. ex övergångssömn. väcks man i denna sömn så upplever man inte att man sov. bassömn är den sömn vi sover mest under en nattsömn. under djupsömn är man oftast svårväckt. sen när man vaknar till vet man inte riktigt vad som händer eller vart man är.
  •  mot efter middagen sjunker kroppstemperaturen i kroppen.
  •  Vi har en talkottekörtel i huvudet. körteln producerar hormonet melatonin, som bidrar till regleringen av kroppens dygnsrytm .Ljus går in via ögat och in i körteln som då gör att hormonet melatonin produceras. Det är viktigt att vi någon gång per dag går ut. vi behöver få i oss hormonet. vintertid är det svårare att få igång hormonet då det är så mycket ljus  ute. det gör att vi vintertid känner oss tröttare. så ut med er någon gång uner dagen då det är ljust   
  • Stress och oro förstör sömnen: Under sömnen sjunker vår fysiologosika aktivering. Stress förhöjer den fysiologiska och mentala aktiveringen.
  •  Under 1 dygn behöver vi vara vakna 16 timmar.

Vi fick i läxa att fylla i en sömndagbok. Det ska vi fylla i varje dag så att vi får koll på hur vi sover.

 

 

Sen ska vi fylla i en beteende dagbok. den ska också fyllas i varje dag. Då ser man om det är något man kan ändra på under dagen för att få bättre sömn

 

 

 

Jag dricker inte kaffe, väligt sällan te och alkohol. så det är inte därför som jag sover dåligt. jag sover dåligt pga stress och oro. Sen behöver jag vara vaken fler timmar på 1 dygn för att få rätt dygnsrytm. Ibland går det inte så bra då man inte är så kry i kroppen jämnt och ständigt. men  jag ska ge det ett försök.

jag kan ju meddela att när jag har gått till naprapaten har jag fått bort en del av det onda i nacke och ryggen...det minskade ned min stress och oro. när jag har gått upp lite tidigare än vanligt har jag faktiskt varit duktig och pysslat i hemmet. kan då känna att jag kan slappna av mot eftermiddagen/kvällen och vara glad att jag har gjrot något. Det gör att jag minskat ned oron och stressen i kroppen = lättare att somna.

 

Gång nr 2 på kursen gick vi igenom hur det hade gått för oss i veckan. Vi gjorde avslappningsövningar.

Vigick igenom något vad halveringstiden menas med när man druckit kaffe, te och cola.

så här är det:

  •  tar man 1 kopp kaffe,te eller colaa som innehåller koffein så tar det 6-8 timmar innan kroppen har halva mängden koffein. ex. man tar en koppkaffe på morgonen  runt 9. vid ca kl. 15 har man halva mängden koffien kvar i kroppen. tar man då en kopp vid kl 16 så ökar koffeinet i kroppen och då tar det ytterligare 6-8 timmar innan man har halverat den mängden man fått i sig under dagen. Det betyder att man har mycket koffein i sig när det är lägg dags. En del har då svårt att somna medan andra somnar snabbt MEN vaknar upp under natten och har svårt att somna om.
  • Vi gick igenom varför alkohol förstör våran sömn. Alkoholen gör att man blir lugn i kroppen. alkholen sänker kroppens aktivitets nivå. man somnar då lätt. men man vaknar sedan upp och kroppen är stressad och man finner ingen ro att kunna somna om. Det är så att kroppen har ett försvar som säger till kroppen att aktivitets nivån är för låg och då höjer kroppen själv aktivitets nivån. Man kan då känna att manfår hjärtklappning, vi är spända och känner obehagskänsla ( ångest) .

 

Vi gick igenom att Beteende, tankar, känslor och fysiologi hänger ihop om vi kan sova eller ej. ex om man inte kan sova:

  • Beteende : Innan man gått och lagt sig så jobbade man till sent. haft dator i sängen mm. när man väl släckt och ska sova så ligger man bara och vrider på sig och byter ställning. då börjar man att tänka negativt
  • Tankar: man tänker ex på  att somnar man inte nu så orkar man inte med jobbet. jag kommer aldrig somna mm. detta i sin tur gör att man får  olika känslor.
  • Känslor: man blir orolig, irriterad, ledsen panikslagen mm. Detta i sin tur  gör att kroppens fysiologi drar i gång.
  • Fysiologi: hjärtat slår snabbare, musklerna blir spända, andningen blr snabbare och ytlig.

Dessa 4 grejer hänger ihop. man kan försäka ändra på något för att ändra allt till det possitivt. Som jag  skrev förrut så ändrade jag på min onda nacke genom att gå till naprapat. När  jag då inte hade lika ont så hade jag bättre och lugnare tankar, låg still i  sängen, jag var avslappnad i kroppen. Jag har också gjort så att jag ca 30 min innan jag ska gå och lägga mig läser jag en bok i stället för attt pyssla me mobilen, datorn eller titta på tv. sen släcker jag och lyssnar då på guidad meditaion för att bli mer avslappnad. Jag har då somnat snabbt och tidigare än vad jag har gjort en tid. Förrut somnade jag runt 3-4 på natten å gick upp vi 9.inte så jätte bra    men nu har jag somat mellan 22-01. jag har vaknat under natten men snabbt kunnat somna om.

Under dagen ser jag till att jag kommer ut. jag rör på mig de dagar jag mår bättre

jag tycker att det går åt det bättre hållet    bara jag tänker på att sänka min stress.

 

jag  har säkert glömt något men i stora hela så är det detta vi har gått igenom.

 

På tal om annat så har vi snö nu     

Ozzy är överlycklig

 

 

 

Har under veckan tagit det rätt lugnt eftersom att det var så otroligt mycket under helgen som var. Fick besök av Lotta och Krakel en dag.Det blev snack och fika men också lite hundträning    Vi gick ned på fotbollsplan och tränade lite rallylydnad och inkallningar. Ozzy fick inkallning med störning av Lotta och  krakel. sen också leksaker som var där ozzy sprang. han är duktig och inte springer fram till Krakel men han vill gärna ta bollen och sedan komma  till mig. Blev några repetioner på att låta bli bollen när jag kallar in. sa då hit, han kutar han springer mot bollen. jag säger nej hit och han springer till mig. Träna mer på att han ska strunta i leksaken.

 

I morgon ska vi åka och valla   

 

Nä nu är  det dags att avsluta detta långa blogg inlägg

 

Ha det gött allesammans!

 

 
 
Ingen bild

siss

3 december 2012 13:03

Låter ju kanon siss att det går mot det bättre!
Härligt att höra.
Låter som att en annan ska tänka lite mer innan man går till sängs;-) puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards