ozzysteam

Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Service hund

Av Bibbi - 19 december 2012 01:27

 Detta är ett långt inlägg

 

vad  innebär det att utbilda och ha sin hund som servicehund?

hunden ska hjälpa sin förare med det mesta. den ska hjälpa till att ta  upp saker från marken eller ta ut en kastrull från lådan mm.  
den ska kunna hjälpa ägaren om den ramlar. skadar sig ägaren så ska hunden knuffa ägaren till sidoläge. den ska kunna springa på kommando och hämta
hjälp när ägaren ej kan ta sig upp med hjälp av hunden. det är väldigt viktiga saker hunden hjälper sin ägare med. hunden kommer att tillbringa dagarna
tillsammans med sin förare.
den ska kunna vara bland andra människor utan att den lägger någon energi på dom.
det gäller främlingar som vänner  och bekanta.
det gäller en färdig utbildad hund.

hur gör man då för att förbereda hunden innan den startar utbildningen?
jag har bilvit tilllsagd att vissa saker måste man träna på under hundens uppväxt innan den kommer med på utbildnignen.
Vissa behöver träna mycket mer på vissa saker som ex. att dämpa sitt inträsse för andra människor.
Det är viktigtatt man har en social hund som inte rädd/aggressiv för människor MEN hunden måste lära sig att andra människor
inte är så  rolig och man får ingen respons från andra människor som klapp, kel eller belöning av olika de slag.

Det är något vi har kämpat med under åren då Ozzy är väldigt social individ som helst vill vara med andra människor hela tiden.
han vill gärna få deras uppmärksamhet på ett eller annat sätt.han har hellre velat fokusera sig på andra människor än på mig så fort han vet att
han får uppmärksamhet av andra.

jag har fått rekomendationer av andra att han måste träna så mycket som möjlligt på att andra människor bara är omkring honom men inte bryr sig om honom.
Jag har då förklarat för människor i min närhet att det är viktigt att man inte ger honom något godis....det är något han ÄLSKAR.hihi märks för han är ju lite överviktig ;)
ignorera honom när han tigger om uppmärksamhet. ignorera honom det första man gör när man träffar honom och mig. Man kan prata med mig i stället :)

det är viktiga saker som jag har behövt träna på. något som måste bli en rutin i hans vardag. för annars får han en chock när utbildningen börjar att han helt plötsligt inte får godis från andra, ingen uppmärksamhet av andra människor som i form av klapp, kel mm. då blir det tufft för både hunden  och
mig att jobba bort detta intresse för andra  människor.

när jag har fått denna info så har jag pratat med nära och vänner att dessa saker är väldigt viktiga (länge sen jag sa det första gången). för det är det svåraste han vet. han  vill helst
att man klappar honom hela tiden, pratar med honom hela  tiden, ger han godis hela tiden. han skulle jätte gärna vilja ha det så hela tiden...han skulle
vara super glad om alla mäniskor lade märke till hans söta bedjande blick. men det
funkar inte så.

Är det någon skillnad på när man klappar på honom, ger han godis, ger han uppmärksamhet av olika de slag? ja det är det.
här kommer skillnader:

här är det ok:
*när han inte kommer  och tigger om uppmärksamhet kan man klappa honom. men det är när han inte tigger om uppmärksamheten
* man får klappa honom när jag säger att det är ok. när ha då får ett kommando att han får hälsa.
* man kan ge honom godis om man frågat mig. men då ska man då ge godis när han har utfört något och förtjänar godiset.
 helst inte ofta från andra då det är godiset som gör han så förtjust i personen och börjar sedan tigga....så därför måste man fråga först. för säger jag nej så är det nej.

när är det inte så  bra att belöna honom med godis,klapp å prat:
* när han slänger sig ut i kopplet för att få andra människans uppmärksamhet
* när han tigger om uppmärksamhet/godis..inne som ute i olika situationer. man ska inte bara ge han godis/uppmärksamhet för att han är söt
* när man  träffas så ska han aldrig få uppmärksamhet av någon annan....de får gärna ge mig  uppmärksamhet ;) han får hälsa på andra när jag säger till
honom att det är ok. viktigt att personerna inte börjar prata med honom för då uppmuntras han till att springa fram/hoppa ut i kopplet och hälsar på personen.


jag kan inte göra mer än att förklara detta för mina närmaste å vänner att det är så vi måste ha det för att vi ska klara av utbildningen. vissa perioder
ger jag upp och låter han  vara hemma eller skärmar av i huset så att jag slipper berätta samma sak en gång till för personerna.

detta med att han ska tycka att andra människor inte är roliga är extremt viktigt. när utbildningen börjar ska han ha på  sig tjänstetäcke. Då SKA han inte få beröm, belöning, klappar och  uppmärksamhet av andra människor.
Har fått det förklarat för mig att det blir en stor omställning för honom om människor under hans uppväxt bryr sig mycket om honom för att sedan när han får tjänste täcke så får ingen bry sigom honom. Då är det viktigt för honom att han har lärt sig detta under sin uppväxt. Annars blir  det jätte tufft för honom och mig. då man inte vill lägga ned instruktörs timmar på att bara träna på att han ska lugna sig vid andra människor, inte tigga från andra människor mm. Då får vi mindre instruktörs timmar till andra viktiga saker han måste lära sig. jag vill kunna få ut så mycket som möjligt från instruktörstimmarna då vi bara har 1 år på oss.

 

1 år är inte mycket tid då det är jätte mycket hunden ska lära sig. den ska lära sig massor i
hemmet, ute på stan, butiker, folksamlingar, överallt där jag är ska han kunna uträtta saker. det ska då inte spela någon roll vad som händer runt omkring
så måste han kunna utföra det jag säger till han att göra....även att han inte ska göra saker när han inte är under kommando...exbry sig om andra människor mm.
om detta med människor inte funkar så kuggar vi. DÄRFÖR är detta så viktigt att människor i min ärhet respekterar hur jag vill att man är runt min hund.

Ozzy kan inte vara under kommando hela tiden för att låta bli en människa. därför är det jätte viktigt att människor i min närhet struntar i honom när han kommer och vill ha uppmärksamhet så att han lär sig att människor inte bryr sig om honom.

han vill gärna  ha andras uppmärksamhet.
vi höll på att kugga på första testet. han ska då vara kopplad och inte utföra något under kommando. en människa kommer då fram och hälsar på oss. han blir helt till sig och vill så gärna ha människans uppmärksamhet.
då blev jag tillsagd igen att han MÅSTE tränas bland människor som inte bryr sig om honom. för annars får vi problem att kunna klara examen på just detta att inte bry sig om andra människor.

Inte något jag vill kugga på

då fick jag mer svar på det jag känt. jag kan inte gå och tjata och påminna mina närmaste och vänner hela tiden om just de punkter jag skrivit innan.
jag vill klara examen om 1 år då detta betyder så mycket för mig. han kommer bli till så stor hjälp för mig. han kommer kunna hjälpa mig när jag mår sämre och knappt kan röra mig mm.


åkte till en vän i måndags som jag inte träffat på några månader. jag hade bara ringt och skickat mess under den tiden.
Ber om ursäkt att vännen tog detta väldigt hårt.

jag förklarade att jag tycker det är jobbigt när  man inte lyssnar på mig. förklarade att det är jobbigt  när jag säger en sak som ex. ge han inte godis.
(har självklart förklarat varför  förrut). men sen nästa gång vi ses så vips har han fått godis från personen i alla fall.
förklarade då för vännen i måndags att jag tycker det är jätte jobbigt att man inte lyssnar på mig.

jag tycker att man måste respektera hur vi vill ha det med ozzy. han ska tränas till servicehund...han är inte den hunden som kan skämmas bort hos andra för
att han är söt. det fungerar inte så.

kan man inte lyssna och respektera det så får ozzy inte bli med när jag träffar dom personerna (under en tid). tills han vet att andra människor inte är något
att bry  sig om.
När han är utbildad kommer hans liv vara så att andra människor inte är lika betydelsefulla som matte (jag).
personer som inte respekterar det nu...kommer de göra det sen när han är under utbildning och förhoppningsvis blir färdig utbildad?

det är något jag tyvärr inte kan svara på

genom att förklara för  sin vän att det är jobbigt, så visade personen att man kan inte pratar med sina vänner. man kan inte förklara och berätta  för sin vän hur man känner.
För då blir personen arg och blockar en från facebook.
Jag har inte kunnat försvara mig på det jobbiga inlägget personen la ut på sin fb. då jag blev blockad.

jag trodde att som vänner pratar om allt. man får förklara vad som känns jobbigt. Jag trodde iaf det.


jag ber om ursäkt att vännen  tog det hårt att jag förklarade hur jag kände.

 Vill personen någon gång prata så vet hon vart jag finns och vart hon kan nå mig.


Nu avrundar jag detta



                                   jag önskar er alla en  riktigt god jul :D



 
 
Annika

Annika

19 december 2012 05:27

Du kommer att fixa det, NI kommer att fixa det!

JulKram!

http://www.amchis.se

 
Ingen bild

siss

19 december 2012 08:27

Det e så kul att du kommit in! Är så glad för er skull!
Å självklart kommer vi att göra så gott vi kan för att hjälpa! Absolut!

Tycker det e dåligt när man inte kan få respekt med sig utan att man bara
får skit för det. Respektlöst. Å dessutom att man lägger ut det på fb å skitar ner personen utan att den får en chans att förklara sig. Dumt.

Men bry dig inte. Du har i detta fallet ej gjort något fel! Du har försökt!

Älskar dig! Puss!

 
Caroline

Caroline

22 december 2012 10:45

Du är en sån stark och underbar person! Det du gör är helt fantastiskt! Är så glad för din skull att ni kom in på utbildningen!

Du ska inte slösa din energi på att tänka på "vänner" som inte respekterar dig och dina val!

Jag älskar dig bästa Brigitte <3

http://carolinesandberg.com

 
Erika

Erika

12 januari 2013 10:43

Gud vad tråkigt att din vän reagerade så. Det är ju din hund och "din lag" då.

Jag har samma problem fast med min svärfar. Hur mycket jag än pratar med honom om att han inte ska ge godis eller använda kommandon så gör han det ändå.
Tex när han sagt ligg har min hund gjort tass och han har belönat för det. Så nu gör hon tass ibland när man säger ligg, :(
Skittrist.

Men hoppas det kommer gå bra för er under utbildningen :D

http://erikashundliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards