ozzysteam

Alla inlägg den 26 mars 2013

Av Bibbi - 26 mars 2013 23:13

Det var väldigt länge sedan nu jag hade möjlighet att vara med på sökträningen. Men nu ikväll hade jag ork och tid. Så jag, J och ozzy åkte in till Örebro. J är med titt som tätt och hjälper till att figga. Jätte snällt :D
Jag är riktigt glad att vi åkte idag för det gick så otroligt bra. Vi tränar inne på ett industri område. Riktigt bra för hundarna att kunna leta efter figgar som ligger högt upp eller är gömda i lådor. Sen också väldigt bra miljöträning. Förr har vi bestämt vart figgarna ska ligga så att man vet i vilken riktning man kan skicka hunden. Men nu är hundarna så duktiga och förstått vad man gör efter att man har hittat en figge. Så idag visste inte den som skulle skicka sin hund vart figgarna låg. Väldigt spännande.när det var min och ozzys tur började jag skicka honom in på ett område jag ville han skulle söka av. Jag skickade in han i ett större tält där jag trodde någon skulle ha gömt sig. Men där jag jag på en nit. Ozzy fann ingen där. Då skickade jag ut honom å leta bland all bråte i ett nytt område. Jag trodde inte det låg någon där så klantig som jag är visslade jag på honom. Han ville inte komma. Sen såg jag hur hans kroppspråk blev väldigt glad. Då fick han vittring på figgen. Han tog lösrullarna från figgen å kutade glatt till mig :D jag måste lita på att Han vet vad han sysslar med å inte lägga mig i och störa ;) han hittade alla figgar under kvällen :) Han fattar att han ska ta lösrullen från figgen å komma med den till mig. sedan ska han visa mig vart figgen är. Kul att han nu gärna vill komma å lämna föremål hos mig. När han var yngre ville han leka med dom själv. Fick mycket beröm för hans sökarbete idag. Blev så glad. Sen blev man så glad över att man ser att han älskar detta. Han blir så glad över att finna figgarna :D han hade problem förrut att komma till migeller lyssna på mig efter att han fått belöning av någon annan. Men det fungerar kanon nu :D i kväll kommer jag sussa gott å tänka på hur duktig han var :D
Här är en bild från träningen

Ovido - Quiz & Flashcards