ozzysteam

Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Färdtjänst

Av Bibbi - 17 november 2012 22:32

Var på en fest igår träffade en som jobbar som chaufför inom färdtjänst.

Hon berättade då något som gjorde mig irriterad.

Hon berättade att hundar som inte är tjänste hundar (servicehundar) får åka med sin ägare i färdtjänst bilarna/bussarna. Men de som är utbildade tjänster hundar får bara åka med i de bilar som har hundbur.

Det är ju bra men hundbur MEN vad händer då med de ägare som har elrullar och har tjänste hund???

JO de får antingen välja. ta en bil med bur så att hunden kan bli med och inte elrullen.  eller välja buss och ta med elrullen men inte hunden.

 

Hur smart är det om någon som jag behöver både hund och elrullen??????

Det är så att det är pengar det handlar om. En tjänstehund kostar mycket mer om det skulle hända den  något när den åker färdtjänst.

Jag får alltså åka med ozzy nu plus elrullen men inte när han bilr tjänstehund.

Då har de med funktionshinder med hjälpmedel plus hund ingen hjälp att transportera sig dit den vill     

Något jag blev irriterad över   

 
 
Felicia

Felicia

17 november 2012 23:22

Men det låter jätte skumt. jag jobbar som personlig asistent till en tjej som har asisstenthund och när vi åker färdtjänst så är det inga problem för henne att ta med både hund och hennes permobil.

http://twinkimesstars.weebly.com/bloggis.html

 
Ingen bild

Bibbi

18 november 2012 00:16

Är hunden under utbildning? Eller är den certificerad tjänste hund?
Det som är struligt i detta län ( med vad de bestämt) är ju att tjänstehundar får åka med men då kan föraren inte ha med sig sin elrulle. För att hunden måste färdas i sådan bil med bur och då får inte elrullen plats.
Det står i bestämmelserna att hundoch tjänste hund får åka med men det står inget om person+ hjälpmedel + tjänstehund.
Detta berättade en som kör färdtjänst. Jag ska ringa till dom och klaga om det är så här de håller på med

 
Ingen bild

Caroline

18 november 2012 12:14

Men va????? Stööört!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards