ozzysteam

Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Härlig dag!

Av Bibbi - 15 mars 2013 19:31

Det var en väldigt härlig väder idag. Det var minusgrader men det var så otroligt skönt, det var molnfritt å solen lös för fullt    solen värmer mer å mer. Underbart att vi går mot ljusare tider   

Besökte en vän idag som ska ställa ut ozzy och nästa helg är det dags för en in.off utställning så de behövde träna ihop sig lite.


Här tycker jag att han står rätt snyggt med frampartiet men jag kan inte säga detsamma med bakbenet. Antingen stod han bra med bakbenen eller så stod han bra med frambenen. han ville inte göra allt samtidigt hihihi. Måste friska upp minnet på honom   tur att det blir träning i morgon också   


 


Inomhus fick han vara kopplad och vara nära mig. Ville träna passivitet och det går inte hos andra där han får för stora ytor att utforska. när han var yngre kunde han ju fara runt i det där kopplet men idag la han sig snabbt och kopplade av. han la sig till och med på sidan och somnade  


Efter det drog ozzy och jag till djurens center för att passivitets träna. Det gick också väldigt bra. vi gick inte in i butiken förrän han var lugn. sen ville jag att han skulle gå lugnt vid min sida medan vi gick in. Det gick också väldigt bra trots att han inte fick kommando på att gå vid sidan....det går framåt å framåt i träningen   väl inne i butiken stallde jag mig där det var mycket störning...bland leksakerna. dom var väldigt intressanta. Jag bara stod där och sa ingenting. höll emot i kopplet när han försökte gå iväg. så fort han satte sig ned fick han beröm och belöning. då gav jag honom belöningen nära marken. Det gjorde att han snabbt lade sig ned. då fick han mer belöningen. Sen väntade jag en liten stund och påkallade hans uppmärksamhet å så gick vi vidare i butiken och gjorde samma sak på annat ställe. det gick snabbare å snabbare att få han att lägga sig självmant utan kommando. förrut har han varit överallt i kopplet när vi har varit där inne för att han tycker det är så kul. men idag var han lugnare  Han fick träna på att apportera mina nycklar utanför affären med störning av människor som passerade nära honom. han behöver lite utmaning   


Här är det första gången han ligger ned i butiken....man ser på ögonen och ansiktsutrycket att han inte är helt lugn även om han ligger ned. men jag är glad att han överhuvudtaget lärt sig att lägga sig ned utan kommando å inte fara runt i kopplet hela tiden


 


Igår var det kurs. "Utan ord" heter kursen. han var alert denna gång. hihihi som han ska lära sig att INTE vara. På denna kurs ska hunden lära sig att ta det lugnt när man inte tränar. vi ska göra hand rörelser för att få hunden att göra visa saker som ex sit, ligg osv. men vi ska inte muta hunden till att göra det utan den får belöning efter att den gjort rätt. Men på ozzy ska jag nu börja dra ned på godis belöningar. jag kommer få göra så här: visar ett teckan, han utför det, jag säger bra eller ger klapp, ger sedan en godis. det är för att lära honom att bra eller klapp är något possitivt. han kan tycka att klappar är onödigt när man tränar men väldigt viktigt när man är hemma å han vill mysa. Sen när han ska jag minska ned på godiset så att jag inte ger det varje gång innan jag klappar eller säger bra. sen kommer han bara få klapp eller bra som belöning när han utför det jag vill när jag visar det med händerna.

han blir för taggad av godiset och han måste lära sig att utföra momenten men vara lugn. han måste lära sig att jobba lugnt och inte stressa upp sig. viktigt som assistans hund. därför är det bara han på kursen som ska göra så här. de andra ger godis hela tiden vid belöning.


Nästa vecka ska jag komma mycket tidigare till kursen. de senaste gångerna har jag haft på han halti å så jag har bara gått från parkeringen till kurslokalen. men Från å med nästa gång ska han tränas på att gå lugnt från parkeringen till lokalen. Det kommer ta ett litet tag för denna gång visste han vart han skulle så han var väldigt taggad. Kan ju ta lite tid då att ta sig från punkt A till B om jag måste ha han lugn plus att gå vid sidan. sen ska han lugnt gå in i lokalen. Detta måste vi träna på för att i okt-nov måste han kunna göra det fast det är ställen som han tycker är roliga att vara på. ska vi lyckas med examen så måste vi ligga i.  


Ha det gött allesammans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards