ozzysteam

Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

tripp till Vårgårda

Av Bibbi - 20 mars 2013 10:30

I går åkte jag, Ozzy, Monica, hennes barn och hundar ned till vårgårda för att hälsa på Pernilla som hade flyttat ned dit.

Ozzy som älskar barn och inte  alltid kan hålla sig skinnet när han är i närheten av en fick väldigt mycket "barn träning" igår. Det började med att han fick sitta bredvid ett barn under bilresan   

han höll sig i skinnet och hoppade inte upp på barnet   han känner dom här barnen   väl men de kan va väldigt roliga ändå.

 

 

 

Ozzy blir lite stressad över att barn gråter...han är inte van vid det så när det skedde igår åt han upp 1 kexpaket och tuggade sönder en billeksak när han å barnet var i bilen. när han var själv i bilen gjorde han inget. jag är glad att det bara var kex å en leksak å inte bilinredningen han tuggade på    

 

När vi kom till ned till Vårgårda började vi med att hälsa på Pernilla och kolla hur hon bodde. Det var väldigt fint hus och område   jag förstår varför hon trivs   

Därefter bar  det iväg till Vårgårdas Schäferhundsklubb där vi skulle tillbringa resten  av dagen och träna.

 

Ozzy fick börja med att passivitets träna inne i klubbstugan. det gick riktigt bra trots att det var ny miljö, nya människor och barn som lekte nära honom. sen gick jag ut och la ett spår på en äng. Det var det första spåret för iår. Jag ska nog köra BSL i stället för bruksspår. Det är mycket kortare spår i BSL och lättare terräng än vad det är i bruksspår. Därför blev detta spår kort. det blev ca 60 steg. Innan det var dags att gå det spåret tränade vi lite lydnad. Vi var ca 6 personer som tränade. Är så glad att jag litar på ozzy och vågar ha han lös på planen bland främmande människor och hundar...han springer inte fram till dom som han gjorde när han var yngre. Det blev en del passivitets träning på planen. han lade sig ned och tog det lugnt (självmant). Då passar Monica och Pernilla på att försvåra det för ozzy. de går förbi med sina hundar väldigt nära, belönar sina hundar väldigt nära. Monica lade även gizzy en dm i frå ozzy.  Lill plutten LIGGER trots all störning.   han fick självklart belöning titt som tätt. men det är så kul att han ligger still fast jag inte har sagt till han att ligga ned. Håller ju på att lära honom att koppla av när jag inte vill att vi gör något annat. Å det var precis så han gjorde igår   iiiihhhh blir så lycklig   

 

Sen var det dags att gå spåret. Även det gick jätte bra. han var väldigt noga i spåret. har haft lite problem i höstas med spårningen då han hade noskvalster. Blev frustrerad på honom då innan vi kom på att det var noskvalster. det gjorde att han inte tyckte det var så kul    denna vintervila från spårningen gjorde att han tyckte det var kul att spåra. Nu ska jag inte bli frustrerad och klanta till det igen.

 

jag fick lite tips av pernilla hur vi ska träna på ställande under gång. Nu blir det hårdträning på det så att det sitter på tävlingen nästa helg. Det har ju inte funkat på det sättet jag har tränat på förrut  så nu ska vi satsa på detta sätt   Nu ska vi klara det   

 

En av hundarna som Monica hade med löpte. inget man märkte på ozzy. Inge pip och gnäll. Han fick hälsa på tiken ( båda var kopplade). de kom jätte bra överens så de kommer nog ha det roigt när de får leka efter att hennes löp är slut. efter att de hade fått hälsa på varandra så var det inge problem att fåmed mig ozzy. han lyssnade lika bra som innan hälsandet. det är otroligt skönt   

jag tycker inte att löptikar ska hindra oss från att träna vid dom. jag vill att han ska lyssna ändå och det gör han   

 

Det var jätte rolig dag som jag gärna gör om igen   

 

Nu över till något annat. Vi fortsätter träningen med stå snyggt inför utställingen. Det som strular är springandet. han vill ju ta mycket kontakt. han är ju så van vid det när vi tränar så mycket lydnad. Det är tur att denna utställning som är i helgen är inofficiell. det är ett tag kvar till de officiella utställningar är som vi ska gå på. så vi brode få till springandet tillslut.

har börjat trimma honom lite. Orkar inte trimma allt dagen innan utställning så jag gör lite pö om pö. Jag har trimmat öronen:

före (mycket päls på och runt öronen):

 

 

 

Efter (minre päls på och runt öronen) :


 

 

Jag har även trimmat lite fram på bågen och lite under magen. jag tog bort det strippiga.

före:

 

 

 

efter:

 

 

 

Blev lite snyggare. längtar till fredag då jag skaduscha honom. jag har köpt hem nytt schampo från Plush Puppy. Ska då ta en bild före duschen och en bild när han är duschad och tillfixad   

 

Det är så roligt att ställa ut, träna spår, sök, lydnad och  självklart assistans. det är så roligt att ha en arbetshund som man kan tävla/träna i alla möjliga olika grenar   

 

Nä nu är det dags att avsluta detta inlägg

 

Ha det gött allesammans!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards