ozzysteam

Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

ankvallning

Av Bibbi - 25 mars 2013 19:39

Denna gång kunde jag bli med och se när J och ozzy skulle valla ankor.

Innan vi började så behövde vi ju självklart se de söta små lammen som fanns där. De var så otroligt söta å små

 

här kommer lite bilder på småttingarna   

 

 

                   

 

Hur gick det i vallningen då? de tränar på att ozzy ska gå bakom ankorna och fösa dom. gå i lugn takt mot dom.
Ozzy är en pissepelle och väldigt intresserad av hundlukter. Han blir då så intresserad av det så han struntar i ankorna. men när J ställer mer krav på att det är jobb å inte kissepauser så går det bättre. då jobbar han lugnt mot ankorna. Man märkte att han gärna ville runda ankorna så att han är på en sida av flocken å J på andra sidan ( så gör de med fåren sist de tränade) . han kutade in i ankflocken en gång å särade på flocken. ozzy fick väl någe tokfnatt   Det som är skönt är att han inte vill bita ankorna. det har han aldrig haft tendenser till..inte med fåren heller.

De ska snart börja träna någon gång i veckan så att de kommer igång. nu går det några veckor emellan tillfällena att de får backa tillbaka lite. men nu går vi ju mot ljusare tider så J kan åka iväg direkt efter jobbet. sen försvinner snön snart. nu är det lite halt där de vallar.

 

Här är några vallbilder

 

 

 

 

 

Här fick ozzy syn på fåren

 

 

 

IIIIIiiiiihhhhhhh snart är det dags för lydnads tävling igen. Vi drar ned till vårgårda i påsk. Det som är kul är att det är 1-2 aussiesar till i våran klass. 1 aussie har jag sett på en utställning. Ozzy å den aussien tävlade då i samma klass. kul att tävla på samma ställe i lydnad också. Sen såg jag att en aussie från samma kennel som Ozzy ska tävla men i en annan klass. Det ska bli så kul att träffa dom igen   

 

jag å ozzy tränar nu varje dag på Ställande under gång. nu ska det banne mig sitta till nästa  tävling   

 

Idag åkte ozzy och jag upp till Lindesbergs hundcenter. jag skulle lämna tillbaka en sak jag lånade av dom. Då fick jag se deras nya lokal    Det var jätte fint. Det är butik, hundtrim och lokal där de håller kurser   

jag och ozzy kom när de hade personalmöte. Vi fick sitta med. Då blev det passivitets träning. han var ivrig och sprallig i början men han lugnade sig faktiskt snabbt. Vi tränade på att ligga ned och ta det lugnt, hälsa på andra när jag sa att han fick. när han låg ned så kunde folk gå förbi utan att han flög upp å skulle efter. visst det var några gånger han ville knata iväg men då tog det stopp i kopplet. jag är riktigt nöjd över hur han var. De som var där såg att det har blivit skillnad..att han är mer lugnare. vad roligt   

jag hade glömt att skicka in film på ett moment som sara på linde hundcenter skulle ha till sin utbildning. Det var att ozzy skulle bära en strumpa från ett ställe i huset och lägga den i tvättmaskinen. han kan ju plocka upp saker. han går för det mesta med sakerna till oss. vi har tränat lite grann på att han ska lägga den där vi pekar. nu i eftermiddags började det tränas på att han skulle lägga strumpan i tvättmaskinen. Nu gör ozzy det   så i morgon ska vi filma när han gör hela det momentet    han lär sig ju så snabbt denna grabb   

 

Sen fick jag besked idag att jag återigen har rätt att få åka färdtjänst. det tillståndet gick ut i januari. Jag behöver verkligen ha färdtjänst om jag ska kunna få med mig elis och ozzy in till assistans träning i örebro. jag skickade in ny ansökan till färdtjänst enheten och idag kom det ett brev på posten att jag fick ett nytt tillstånd fram till 2016   

jag trodde att jag skulle behöva träffa handläggare igen som jag fick göra första gången jag sökte. men det krävdes tydligen inte denna gång  

Vilken lättnad att jag fick tillståndet. det underlättar så mycket i assistans utbildningen  

 

Nä nu ska jag avrunda.

 

Ha det gött allesammans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bibbi - 4 juni 2013 13:04

Nya adressen till våran blogg är: www.bluefriendsteam.bloggplatsen.se   Kika gärna in på den bloggen      ...

Av Bibbi - 31 maj 2013 22:12

Kom på att jag inte har lagt ut bilder från ozzys MT. Bilderna är tagna av Lotta Ollander som var med och tittade. tack för bilderna   Ozzy är glad att få starta:     Ozzy med testledaren:     Ozzy tyckte det var roligt att få h...

Av Bibbi - 30 maj 2013 16:29

För 5 år sedan idag tidigt på morgonen somnade min pappa in efter några år av kämpande. Han drabbades av leukemi. En ovanlig variant av leukemi som bara några personer i  sverige hade fått tidigare. Det fanns inga mediciner eller cellgifter som ku...

Av Bibbi - 29 maj 2013 12:33


Nä det är inte alltid lätt. Det är inte ofta jag skriver om mig själv utan mest om hur det går i träningen med ozzy. Jag är ju ute och tränar med honom en hel del. Jag tycker det är jätte kul för jag får den socialadelen i mitt liv sen behöver han...

Av Bibbi - 27 maj 2013 11:42

Igår var det dags för Ozzy att göra MT inne på Örebro brukshundsklubb. Jag var lite nervös i början innan vi startade men sen tänkte jag: varför ska jag vara nervös. Det är bara att gå ut göra det som ska göras och ozzy får göra det han gör.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards