ozzysteam

Alla inlägg den 25 januari 2013

Av Bibbi - 25 januari 2013 10:00

mycket är på gång nu. Börjar med lite bilder från en härlig vinterdag   

 

                       


 

När instruktören  Elin kom i onsdags så såg hon förbättring med ozzys passivitet. det tog ca 15min för honom att lägga sig och koppla av efter att hon hade kommit. han tiggde om uppmärksamhet vid bordet 1 gång. Det är enorm skillnad från första gången hon kom (2veckor innan). det tog 2 h för honom att koppla av och han slutade knappt att tigga och  knuffa på henne. Vi ska fortsätta med den träningen. sen fortsätta att träna på att han ska vila på en filt.den filten ska tas fram när man åker bort eller när det är mycket liv och rörelse i hemmet.

vi började denna gång att träna på att gå vid sidan när man går ut genom ytterdörren.

Sen ska vi träna på att när det knackar/ringer på dörren ska han lära sig  att gå till sin bädd och lägga sig. där ska han ligga lugnt så att folket får komma in utan att få en aussie klängandes på dom ;)

 

Vi får dela upp denna träning för han ska inte ligga på filten och vara uppspelt.så här ska vi göra:

  • säga hej hej i hemmet fast det inte kommer någon. han drar igång på det ordet ochskäller och stressar upp sig. ordet ska sen inte bli något "laddat"ord.
  • Vi ska knacka eller ringa på dörrklockan fast ingen kommer. (vi har  ringklockan inomhus)
  • vi ska träna att han kan gå och lägga sig lugnt på bädden. vi ska succesivt kunna ta oss till ytterdörren och öppna dörren, sen kunna  säga hej hej när det ordet inte är laddat.
  • Sen när ringklockan inte är ett laddat ljud ska vi träna in att han ska gå å lägga sig på bädden när han hör ringklockan.
  • fungerar alla dessa delar så ska vi sätta ihop hela momentet.


vi ska fortsätta träna på koppelgåendet. han vill gärna vara framför oss. men han ska sen kunna gå vid sidan av en och följa en utan kommando.

 

Vi fick tjänstetäcket denna gång     jag tyckerden ärjätte snygg. det är en ny design  på täckena nu så det är en sele. Det står servicehund på sidan men det ska bytas ut till: under utbildning. texten  är dit satt med karborre så det går lätt att byta. men vi ska ha denna på så länge. Fick denna  fina bild av Syrran Maja   

 

 

Mycket som är på gång. det är dels utbildningen men det blir  även  en  hel del träning på klubben nu för snart är det dags för en lydnads tävling    jag har anmält oss till olika tävlingar till  våren både lydnad och bruks. Sen har jag anmält Ozzy till  MT  till våren. jag hoppas att vi kommer med. Vi  är med i den klubben och klubbmedlemar har förtur.

Mycket på gång men idag har vi vilodag   det behövs ju det med  

 

Jag har varit så duktig att jag  har börjat räkna points som man gör via viktväktarna. har bara räknat points 1 vecka men jag hade gått ned 1 kg på 1 vecka     .

jag trodde  inte att jag hade gått ned något så jag blev så glad  

slut  målet är -14 kg.

 

Ha det gött allesammans!

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards